Tre organisationer er kommet tættere på værdierne ved hjælp af billeder, mobiltelefoner og den kreative udviklingsworkshop Creative Eyes. Workshoppens deltagere samarbejder om at fortælle historier i form af video, billeder og tekster og workshopforløbet resulterer i afklarede deltagere og en række spændende og anderledes kommunikationsprodukter til den interne kommunikation.
Vores studieliv
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, ville skabe en fælles fortælling på tværs af 14 studieretninger. Fakultetet har mere end 3.000 studerende på 14 forskellige studier. De studerende havde næsten intet kendskab til hvad der skete på de øvrige studier, og det ville fakultetets ledelse gøre noget ved. Der blev håndplukket studerende fra de 14 studieretninger til to workshops, som blev omdrejningspunktet i en 1 år lang kommunikationsproces, hvor de studerende fortalte om deres studier vha. kameraer og korte tekster. Kommunikationen skete via en Facebookside, plakater, fotokonkurrence og 2 udstillinger.
De studerendes billeder og tekster har en nærhed og autencitet, som en fotograf udefra ikke kan indfange. Billederne udtrykker et rigt og mangfoldigt liv med gennemgående temaer som fx lektielæsning, forelæsninger, fester, gruppearbejde, venskaber, kærlighed – ja, alt hvad der giver mening og har betydning for studerende i et aktivt studiemiljø.
Resultatet af processen blev, at der blev skabt fokus og bevidsthed om det tværgående studiemiljø og kommunikationsafdelingen havde efterfølgende 500 fotos fra studiemiljøet taget af de studerende selv til den interne kommunikation.
Deltagerne udtrykker:
Det, der binder os sammen
Dansk medicinalfirma ville styrke samarbejdet efter sammenlægning af afdelinger.
3 afdelinger var blevet lagt sammen og afdelingen havde fået en ny leder, der kom fra en helt 4. afdeling. Alle 80 medarbejdere skulle mødes for første gang til en fælles dag. Ønsket for dagen var: Vi ønsker at styrke fællesskabet, at lære hinanden at kende og skrive historien om vores fremtid sammen. Vi ønsker en involverende og kreativ proces, der giver os en mulighed for at grine og en mulighed for at arbejde med vores værdier sammen.
Workshoppen gav medarbejderne
mulighed for at arbejde med historiefortælling, fotos og produktion af videoer ved hjælp af iPhones – med fokus på hvad der binder dem sammen som afdeling.
Workshoppen gav medarbejderne mulighed for at arbejde med historiefortælling, fotos og produktion af videoer ved hjælp af iPhones – med fokus på hvad der binder dem sammen som afdeling. Efterfølgende blev videoerne brugt i den interne kommunikation, for at fastholde et fokus på sammenlægningen og de værdier, der binder medarbejderne sammen.
Deltagerne udtrykker:
Vores fantastiske arbejde
Køge/Roskilde sygehus stillede skarpt på fælles mål og værdier. Kirurgisk Afdeling har én central ledelse, men er opdelt i 6 afsnit fordelt på 2 hospitaler i Køge og Roskilde. Ledelsen ønskede at skabe en fælles forståelse for organisationen samt at styrke sygeplejerskernes faglige identitet. Der deltog to sygeplejersker fra hver af de 6 afsnit på workshoppen.
Workshoppen gav sygeplejerskerne mulighed for at tage en tværorganisatorisk dialog på en anderledes og kreativ måde ved hjælp af fotografier, som de tog på deres arbejdspladser i løbet af 2 uger. De udvekslede bl.a. erfaringer og viden om arbejdsmetoder, ledelse og holdninger til den grundlæggende sygepleje. Efterfølgende blev de mange billeder og tekster tilrettelagt som en kernefortælling i form af en billedserie og et værdisæt for Kirurgisk afdeling på Roskilde/Køge Sygehus. LINK til bog
Deltagerne udtrykker:
Pointer fra de 3 cases
Den kreative og visuelle workshop:
Comment